OMAP: Klient má odcházet a vědět, proč a jak se na penzi připravuje
5 střípků z rozhovoru, jestli pospícháte
- Když klienti vidí jasný cíl a potenciál svých úspor, mají vyšší motivaci spořit efektivně. BT Penze vám s tím pomohou.
- DIP je vhodný zejména z pohledu daňové optimalizace a možnosti vyššího výnosu.
- Jako poradci musíme hlídat nákladovost DIPu a dalších investic.
- Tématem příštích měsíců bude s poklesem sazeb přesun úspor ze spořicích účtů a termínovaných vkladů.
- Při plánování hledá OMAP s klientem vždy odpovědi na 3 otázky: CO je cíl, KDY bude prostředky potřebovat a KOLIK bude potřebovat.
Když za vámi dnes přijde klient, který by chtěl spořit na penzi, ale nemá žádný produkt, jakou zvolíte strategii?
Prvně zjistím aktuální finanční situaci klienta, jeho cíle a motivaci spořit na penzi. Dle toho vysvětlím a vymyslím možnosti, které pro klienta budou efektivní, srozumitelné a smysluplné. Přirozeně se to liší případ od případu. Co je ale stejné a zásadní pro všechny, je, aby klient odcházel ze schůzky a věděl, proč a jak se na penzi připravuje. Kdo nezná 8. div světa, kterým je složené úročení, tak se připravuje v dlouhodobém horizontu o spoustu peněz. Na servisní schůzce s klientem pak pěkně vidím, jak jeho finanční majetek roste. Díky tomu má další motivaci.
Jdete teď spíše cestou DPS, nebo DIP?
Nemyslím si, že by před námi dnes stála otázka buď DPS, nebo DIP. Novinka DIP rozšiřuje možnosti, jak se zajistit na stáří, ideální je ale pro některé klienty kombinace obou produktů a také dalších investičních nástrojů, které lze využít pro krátkodobější horizont. Řada klientů bude v následujících měsících se snižováním sazeb ze strany ČNB řešit, kam přesunout peníze například ze spořicích účtů či končících termínovaných vkladů, což je další příležitost, kde bychom měli umět nabídnout řešení. Je na nás poradcích, abychom našli cestu, která bude dávat pro klienta smysl podle jeho možností a z pohledu efektivního úroku, diverzifikace či daňové optimalizace.
V čem je za vás DIP krok správným směrem? A na co si dát pozor?
Pokud si chci pomoct v rámci daňové optimalizace, tak je nový DIP vhodný nástroj. Na daňovou úsporu se zde dosáhne snáze než u DPS. V čase dokáže DIP také klientům díky potenciálnímu vyššímu výnosu a složenému úročení vydělat více peněz. Jako poradci k tomu můžeme přispět, když budeme volit vhodné nízkonákladové investice a celkově hlídat nákladovost DIPu.
Jak postupujete, když s klientem řešíte zajištění na penzi?
V prvním kroku je určitě potřeba ověřit, jaké nástroje využívají klienti k naspoření financí na stáří a v jaké míře dnes umí DPS využít efektivně, pokud ho již historicky sjednané mají. Víme, že spousta lidí má stále ještě nevhodně nastavenou strategii, i když mají před sebou dlouhý časový horizont. V kalkulačce BT Penze jde pak jasně vidět, o kolik peněz se klient „okrádá“.
Co vám s klienty při řešení spoření na penzi nebo investic pomáhá?
Je to vzdělání, zkušenosti a nástroje, které se dneska dají využívat, ale hlavně dobře se lidí ptát a dobře finančně plánovat. Finanční plánování není pro každého. Lidi v tom hledají složitosti, ale je to ta nejrozumnější věc, kterou můžou udělat, aby ve svých financích měli lepší přehled. Vždy hledáme odpovědi na tři základní otázky. CO je cílem a na jaké důležité milníky se potřebuji jako klient finančně připravit. KDY (za jak dlouho) chci cíl realizovat, tedy časový horizont. A KOLIK musím mít připraveno na svůj cíl, a to i se započtením inflace. A to stačí. Plánování zahrnuje mimo jiné analýzu cashflow, majetku a rozpočtu a plán stavíme tak, abychom do cíle dokázali dojít „za každého počasí“, počítali tedy i s krizovými variantami. Zaměřujeme se hlavně na nízkonákladové investice a jejich širokou diverzifikaci. Ale znovu zdůrazňuji, že každý klient je jedinečný, a takové jsou i finanční plány a konkrétní řešení, která klientům připravuji.