Od 1. dubna začnou platit novinky v povinném ručení. Zbystřit musí majitelé elektrokoloběžek i seniorských trojkolek a dalších vozítek

V České republice má podle údajů pojišťoven povinné ručení přes 9 milionů vozidel. Od dubna se jejich počet rozroste. Toto pojištění budou muset mít nejen majitelé automobilů či nákladních vozů a motorek, ale také vlastníci řady dalších motorových vozidel a „vozítek“, které se účastní silničního provozu. Povinné ručení budou muset mít:

  • některé typy elektrických koloběžek;
  • vozítka typu segway a další dvojkolky;
  • některé typy „seniorských“ motorových trojkolek; 
  • zahradní traktůrky (když s nimi vyjedete mimo vlastní pozemek); 
  • motorová golfová vozítka;
  • pracovní stroje nebo průmyslová zařízení schopná samostatného přemístění;
  • sněžné skútry a rolby.  

Ověřte si rychlost a hmotnost

Rozhodujícím faktorem, zda povinné ručení musíte mít, jsou hmotnost a rychlost vozidla, se kterým jezdíte mimo svůj soukromý pozemek. To se týká jakéhokoliv používání veřejné komunikace, ať už k jízdě, nebo jen k parkování. Pojistit musíte taková vozidla, která dosahují vyšší konstrukční rychlosti než 25 km/h, a také ta s provozní hmotností vyšší než 25 kilogramů, která mohou jet více než 14 km/h.

Kombinace hmotnosti a rychlosti může být ošidná například pro majitele seniorských elektrických trojkolek, které rekordy v rychlosti sice netrhají, ale naprostá většina má vyšší hmotnost než 25 kilogramů a některé z nich mohou podle uváděných technických parametrů rychlost 14 km/h překročit.

Pokud si nejste jisti hmotností či maximální rychlostí, prostudujte dokumenty, které k danému typu vozítka máte.  Povinnost se nevztahuje na elektrokola a další motokola, kdy motor zabírá pouze při šlapání. Výjimku mají také motorové invalidní vozíky. 

Pokud zjistíte, že budete muset některou ze součástí vašeho „vozového parku“ nově pojistit, nemusíte se děsit. Třeba u elektrických koloběžek se cena povinného ručení pohybuje podle aktuální nabídky pojišťoven v řádu stokorun za rok. Spojíte-li se s finančním poradcem, dokáže vám pro daný typ najít nejvhodnější variantu. 

Nově i na závodech

Povinnost zajistit pojištění pro úhradu případné újmy se nevyhne ani oblasti motosportu. Odpovědnost bude ležet na pořadatelích akcí, kteří budou muset zajistit pojištění pro jednotlivé závody, ale i testovací jízdy, školení a přípravy jednotlivých závodů či show v rámci pojištění motosportu s minimálním limitem pro úhradu škod ve výši 50 milionů korun.

Smyslem povinného ručení je, aby se z něho platily újmy, které způsobíte provozem motorového vozidla ostatním. Na základě dosavadní praxe, kdy se některé škody vyšplhaly i do desítek milionů, zvyšuje zákon minimální pojistné limity. Ty vzrostou z 35 na 50 milionů korun. Týká se to nových i stávajících smluv. Pojišťovny změny udělají automaticky, jen u starších smluv je mohou řešit individuálně. 

Dochází také k přenesení povinnosti mít sjednané povinné ručení z vlastníka na provozovatele, který je zapsán v registru vozidel. Nicméně pro běžného člověka se nic zásadního nezmění. Týká se to ale například leasingů. 

Skončí také povinnost vozit s sebou při cestách po ČR takzvané zelené karty, tedy doklad o sjednaném povinném ručení, ať už v papírové nebo digitální podobě. Nahradí je online evidence povinného ručení, a to nejpozději od 1. 7. 2024, až bude dokončen proces digitalizace povinného ručení. Policie si vše ověří elektronicky. 

S tímto zjednodušením úzce souvisí nová povinnost pojišťoven, která se týká zasílání údajů o pojištění České kanceláři pojistitelů. Nově budou muset všechny pojišťovny zaznamenávat informace o uzavřeném pojištění auta online, a to v reálném čase. K přechodu na tento online systém dojde k 1. 10. 2024.

Bez povinného ručení nevyjíždějte

Rozhodně doporučujeme bez povinného ručení na silnice nevyjíždět. V případě zavinění nehody by po vás Česká kancelář pojistitelů vymáhala způsobené škody. I bez zaviněné nehody riskujete vysokou pokutu, která se může vyšplhat až na 50 000 Kč. Rovněž Česká kancelář pojistitelů by vás mohla vyzvat k zaplacení příspěvku do svého garančního fondu. Ten se pohybuje v rozsahu 30 až 90 korun za den, kdy vozidlo nebylo pojištěno. 

Že s autem nejezdíte, neznamená, že nemusíte mít povinné ručení. Pokud se chcete této povinnosti zbavit, musíte auto odhlásit z registru vozidel a odevzdat SPZ. Například u elektrokoloběžek žádná možnost odhlášení z registru není. Povinné ručení tak musíte mít, i když vyjedete na ulici jen jednou za čas.

I když se vás aktuální změny v povinném ručení nemusejí nyní prakticky nijak dotknout, není od věci i toto pojištění čas od času projít se zkušeným finančním poradcem, který pro vás porovná nabídky napříč trhem a případně doporučí výhodnější alternativu. Povinné ručení lze navíc kombinovat s různými připojištěními, kdy začne v podstatě fungovat jako havarijní pojištění, které vás chrání i pro případ škod, které vzniknou na vašem vozidle či zavazadlech.

Alice Tomanová, ředitelka úseku pojištění, Broker Trust